14 February 2013

Tips Cari Kerja Dengan Mudah Part 1


Cam biasa lama betul tidak menulis dalam blog ni.

Kali terakhir post pasal praktikal tahun 2011. Kira blog ni banyak cerita pasal zaman kampus. Memandangkan saya da lama tinggalkan kampus maka blog ni akan diupdate mengikut peredaran zaman iaitu alam pekerjaan.

Summary Cerita Tahun 2011-2012

Pendek cerita dihujung time praktikal, saya telah hantar banyak resume ke company2 berkaitan. Hehe jadi Job Hunter sat. Namun 1 call pon tak dapat daripada HR. Kawan2 berduyun2 dapat call for interview.

Hmmm.. Abis praktikal still tak dapat keje.. Asyik terpikir nak sangat keje kat Bangi..

Saya terbaca sebuah buku “Law of Attraction”. Buku ni ajar saya satu benda iaitu :

“Kalo kita nak sesuatu, kita boleh menggunakan tarikan sengaja tuk dapat benda tersebut”

Law of Attraction by Michael J.Losier

Apa lagi, saya buka surat khabar cari je ape keja yang ada.

Keja kerani.. Keja jaga farmasi.. Keja kedai elektronik.. Semua saya apply..

Maka dapat la call for interview kat tengah2 KL sebagai kerani kat agensi hartanah..

Interviewer : Awak ade degree, tapi apply keje kerani?

Saya : Saje cari pengalaman..

Hihi betul pengalaman. Tu 1st time saya pegi interview. Pastu dapat call interview tuk keje kedai barangan elektronik. Best lagi dapat call tawaran kerja kat farmasi. Hati rasa best. Sangat best sebab macam2 offer datang hehe. Mana satu nak pilih ni. Banyak sangat offer.

Tak lama pastu tu dapat call daripada unknown number. Saya tak sempat angkat. So saya telifon balik. Mana la tau kalo2 ade job offer lagi. Skali betul hit the target..!!

Dapat interview sebagai Asst.Project Engineer kat Bandar Tech Kajang. Gembira Allah je yang tahu sebab tempat tu dekat dengan Bangi.

Hati rasa berbunga2 banyak sangat tawaran datang.. Nak jadi cerita petang tu dapat call lagi for interview sebagai Lab Assistant kat kilang kimia. Gembira sangat hehe..

Pendek cite pas pegi kedua2 interview ni, saya accept offer sebagai Asst.Project Engineer. Sebab mudah ade 2 je iaitu :

1)      Nama position cam best
2)      Gaji lagi tinggi hahaha

Alrite.. Ape moral of the story?

Inilah dinamakan tarikan sengaja..! Salah satu prinsip dalam Law of Attraction. Mula2 saje je cari keje yang biasa2. Bila kita da attract benda tu, maka akan datang lagi benda yang kita nak sebab hati ngah happy. Allah pon happy nak memberi kepada hambaNya yang bersyukur.

Percayalah sebab tempoh saya cari keje cuma 2 minggu selepas abis praktikal. Dapat keje sebelum graduate..! Power.. Ni tips mudah nak cari kerja..

Semasa cari keje dilarang cakap benda negative :

Susah la cari keje

Fresh grad memang ramai yang menganggur

 “Lama lagi aku nak dapat keje haihhhh

Aku kat umah ni tanam anggur

Sebaliknya katakan something yang positive :

Senang je cari keje. Semuanya dihujung jari

Fresh graduate senang dapat kerja

Aku antara Fresh Grad yang dapat keje.. Alhamdulillah

Cepat je aku dapat keje

Aku kat umah tengah berusaha click2 kat jobstreet supaya kerja cari aku

Hihihi nampak tak beza? Sebenarnye simple and senang sangat nak cari keje. Cuma membezakan kita adalah keinginan, pemikiran dan usaha. Skali lagi saya berjaya cari kerja tanpa cable :)

Abis cite 2011..

To be continued.. 

No comments: